Når I er mange samlet på arbejdspladsen, kan I hurtigt komme til at smitte hinanden med en lang række forskellige sygdomme. Det er lige fra en simpel forkølelse til en ordentlig omgang Roskildesyge, der kan tage en rundtur i hele virksomheden.

Dels er det virkelig irriterende at være syg, men det er også dyrt for virksomheden, når den ene medarbejder efter den anden ligger sig syg -særlig hvis vedkommende er blevet smittet på arbejdspladsen, og I kunne have gjort noget for at undgå, at sygdommen blev spredt.

Ofte handler det nemlig om, at vi ikke har en god nok håndhygiejne. Vi nyser eller hoster på vores hånd og sætter derefter hænderne på et dørhåndtag, et armatur, en sæbedispenser eller noget, som der er mange andre i virksomheden, der vil komme til at røre ved senere i løbet af dagen.

Berøringsfri armatur og sæbedispenser kan forhindre mange sygdomme

Når I gerne vil gøre noget for at nedsætte medarbejdernes sygefravær, er det derfor først og fremmest vigtigt, at I kigger indad og ser på, om I har givet medarbejderne nogle gode muligheder for at forhindre, at smitte bliver spredt. Hvis I har gammeldags vandhaner, hvor man skal røre ved vandhanen for at tænde og slukke for vandet, er det oplagt at skifte dem ud med nogle med berøringsfri armatur. Det kan virkelig dæmme op for, at ubehagelige sygdomme som for eksempel Roskildesyge bliver spredt til resten af virksomheden.

Et anden remedie, som det er en god ide for jer, at I udskifter på badeværelset, er jeres sæbedispenser. Det er også et sted, der kan samle sig mange bakterier i løbet af en dag – også selvom den bliver rengjort hver dag. Ved at have en berøringsfri sæbedispenser, kan I derfor også dæmme op for mange sygdomme.

Berøringsfri desinfektionsautomater kan give sundere medarbejdere

Badeværelset er et af de steder, hvor I virkelig kan komme til at sprede mange sygdomme. Et andet sted er kantinen. Det bliver også brugt af rigtig mange mennesker hver dag, og er der bare en, der er syg, kan mange andre blive smittet af det. Det gælder ikke mindst, hvis I har en stor buffet, som alle medarbejderne tager af.

Derfor er det også vigtigt, at I sørger for at få berøringsfri desinfektionsautomater i kantinen. Det er med til at gøre, at medarbejderne kan desinficere deres hænder, inden de rører ved noget i buffeten. Det er også med til at dæmme op for rigtig mange sygdomme.

Oplys om, hvorfor god håndhygiejne er så vigtigt

Generelt er det en god ide, at I begynder at have mere fokus på håndhygiejne, hvis I oplever, at jeres medarbejdere er meget syge. Det kan for eksempel være ved, at I hænger plancher op på toilettet, der viser, hvordan man kan vaske hænder.

Det kan også være ved at lave opslag på intranettet, hvor I fortæller om, hvordan man kan beskytte sig selv og sine kolleger ved at være grundig med at vaske hænder. Det skal endelig ikke være på en måde, der hænger folk ud, men det er vigtigt, at de forstår, hvor alvorligt det er.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.